Professional Documents
Culture Documents
PREZENTAT:
Viorel JARDAN
Director Agenția de Dezvoltare Regională Centru
_____________________________________
RAPORT
Ialoveni, 2018
Cuprins
Acronime ................................................................................................................... 2
Introducere................................................................................................................. 3
1
Acronime
2
Introducere
Agenţia de Dezvoltare Regională Centru (ADR Centru) este o instituţie publică necomercială
cu autonomie financiară, subordonată Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și
Mediului (MADRM) şi a fost constituită pentru a asigura procesul de implementare a Strategiei
de Dezvoltare Regională (SDR) și a Planului Operațional Regional (POR) în Regiunea de
Dezvoltare Centru (RDC). În acest sens, ADR Centru execută deciziile Consiliului Regional
pentru Dezvoltare Centru (CRD Centru).
Raportul de activitate pentru perioada ianuarie – iunie 2018 reflectă gradul de realizare a
Planului de activitate pentru anul 2018 care conţine obiective şi măsuri ce contribuie la
implementarea Strategiei de Dezvoltare Regională Centru şi a Planului Operaţional Regional
(2016-2020).
Întru atingerea scopului şi a obiectivelor strategice prevăzute în Strategia de Dezvoltare
Regională Centru 2016-2020 pe parcursul anului 2018, ADR Centru şi-a propus spre realizare
următoarele obiective specifice:
Realizarea activităţii de bază întru realizarea acestor obiective a fost asigurată de către personalul
ADR Centru, prin conlucrarea cu Direcţia politici de dezvoltare regională și Secția relații cu
instituțiile de dezvoltare regională din cadrul MADRM, CRD Centru, autoritățile publice
centrale și locale, dar și cu partenerii de dezvoltare.
În perioada de raportare, ADR Centru a beneficiat de asistenţă tehnică din partea proiectului GIZ
„Modernizarea serviciilor publice locale în Republica Moldova”.
Pe parcursul sem. I al anului 2018, ADR Centru a implementat proiecte investiționale conform
măsurilor, după cum urmează în tabelul nr.1.
Tabelul 1. Proiecte investiţionale conform măsurilor SDR Centru 2016-2020
Reabilitarea rețelei de drumuri locale și regionale 5 proiecte
Îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare 7 proiecte
Dezvoltarea sistemelor integrate de management al deșeurilor solide la 1 proiect
nivel regional
Creșterea eficienței energetice a clădirilor și serviciilor publice 9 proiecte
Dezvoltarea economiei regionale și diversificarea infrastructurii de afaceri 1 proiect
Dezvoltarea potențialului turistic al regiunii 4 proiecte
Principalele rezultate ale ADR Centru obținute în realizarea politicii de dezvoltare regională pe
parcursul perioadei ianuarie-iunie 2018 sînt:
3
a) În domeniul planificării strategice și programării regionale:
1 set de indicatori de monitorizare a SDR Centru 2016-2020 aprobat;
1 document „Linii Directoare a revitalizării urbane în Republica Moldova” consultat;
1 bază de date Potențialul investițional al RDC completată;
1 analiză a situației digitalizării întreprinderilor din RDC în proces de realizare;
5 APL susținute în procesul de elaborare a Planurilor de dezvoltare economică;
6 documente de planificare locală în proces de realizare;
1 ședință CRD Centru organizată;
2 ședințe ale CRS în domeniul AAC organizate;
1 ședință a CRS în domeniul MDS organizată;
b) În domeniul managementului proiectelor regionale:
1 obiectiv turistic amenajat;
1495,8 m2 planșeu izolat termic;
3 contracte de antrepriză semnate;
3 contracte de prestare de servicii semnate;
1 recepție la terminarea lucrărilor efectuate;
29 vizite de monitorizare la proiecte efectuate;
33 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM;
33 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM;
c) În promovarea potențialului de dezvoltare a regiunii:
3 Evenimente Ziua Europei organizate;
1 eveniment regional, Conferința SUERD, organizată;
d) În domeniul comunicării:
353.000 de accesări a paginii web;
109 comunicate și note informative și expediate la 500 de adrese ale agențiilor de presă;
148 aprecieri în semestrul I, numărul total de aprecieri fiind 1538;
22 de anunțuri;
1 plan și 2 rapoarte de activitate publicate pe site;
2 broșuri: „Ghid turistic al ADR Centru”; „Potențialul investițional al Regiunii de
Dezvoltare Centru” tipărite;
un model de felicitare cu logo de Paști;
4
f) În domeniul colaborării internaționale și atragerii investițiilor:
1 Memorandum de înțelegere și colaborare prelungit (al doilea Protocol Adițional
semnat)
1 proiect bilateral finalizat;
2 parteneriate transfrontaliere facilitate;
6 propuneri de proiecte depuse;
1 propunere de proiect selectată spre finanțare
10 note conceptuale consultate;
cca 80 consultații unice oferite;
1 eveniment comun organizat;
14 surse de finanțare identificate.
5
Obiectivul specific 1.
Îmbunătățirea accesului la servicii și utilități publice de calitate
Măsuri:
1.1 Reabilitarea rețelei de drumuri locale și regionale
1.2 Îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare
1.3 Dezvoltarea sistemelor integrate de management al deșeurilor solide la nivel regional
1.4 Creșterea eficienței energetice a clădirilor și serviciilor publice
6
Localizare: raionul Ungheni;
Durată estimativă: 36 luni;
Costuri estimative: 98 373 135,52 lei;
Realizarea activităților de implementare a proiectelor:
- Monitorizarea implementării proiectului
Organizarea vizitelor de monitorizare:
- Realizate 1 vizită de monitorizare la proiect
Elaborarea rapoartelor de monitorizare:
- 2 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM
3. Proiectul: „Reabilitarea infrastructurii rutiere de acces în Regiunea Centru prin
asfaltarea drumului L-326.M2 Clișova-Suhuluceni-Leușeni-Verejeni”
7
Durată estimativă: 24 luni;
Costuri estimative: 74 079 790,00 lei;
Realizarea activităților de implementare a proiectelor:
- Solicitare de a actualiza devizele de cheltuieli
Organizarea vizitelor de monitorizare:
- Nu au fost realizate vizite de monitorizare la proiect
8
Măsura 1. 2 Îmbunătățirea serviciilor de alimentare cu apă și canalizare
Proiectul face parte din Planul Operațional Regional 2017-2020 – fiind parte componentă a unui
proiect mai mare: „Îmbunătățirea și extinderea serviciilor de apă și de canalizare în or. Strășeni
și localitățile învecinate, Regiunea Centru (C12021)” care nu are acoperire financiară.
9
canalizare în or. Strășeni și localitățile învecinate, Regiunea Centru (C12021)”, care nu are
acoperire financiară. Proiectul a fost elaborat cu asistența ADR Centru, aplicantul principal este
primăria mun. Strășeni. Deoarece tipul proiectului este „hard”, ADR Centru, avînd rolul de
stakeholder principal regional, va continua să acorde asistență necesară autorității locale, avînd la
bază experiența de efectuare a expertizei și implementarea a asemenea tipuri de proiecte în
regiune, și în procesul de comunicare cu partenerii de dezvoltare. Propunerea de proiect a fost
depusă la Ambasada Cehă pe 29 mai 2018, bugetul proiectului constituie 1 260 000 euro.
Rezultatele concursului vor fi cunoscute pînă la sfîrșitul anului curent.
Rezultate:
2 propuneri de proiecte depuse
10
Suma totală a proiectului: 24 156 000,00 lei
Realizarea activităților de implementare a proiectului:
- 0,4 km rețele de canalizare construite
- 44 cămine de vizitare montate
Organizarea vizitelor de monitorizare:
- 0 vizite de monitorizare
Elaborarea rapoartelor de monitorizare:
- 2 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM;
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM.
3. Proiectul: „Apeduct magistral pentru localitatea Bardar, Ruseștii Noi (etapa 2) și rețele
de canalizare pentru or. Ialoveni”
11
Măsura 1.3 Creșterea eficienței energetice a clădirilor și serviciilor publice
12
- 2 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM
13
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM
***
14
Obiectivul specific 2.
Dezvoltarea economică durabilă și competitivă a regiunii
Măsuri:
2.1 Sprijinirea dezvoltării urbane durabile
2.2 Dezvoltarea economiei regionale bazate pe inovare și diversificarea infrastructurii de
afaceri.
2.3 Dezvoltarea potențialului turistic al regiunii
Pe 5 mai a fost lansat apelul de propuneri privind suportul tehnic pentru elaborarea Programelor
de Revitalizare urbană.
Pe 11 mai a. c. a avut loc următoarea ședință a grupului de lucru, unde au fost discutate tematici
privind delimitarea zonelor degradate din orașe, selectarea zonelor de revitalizare, descrierea
Programului de Revitalizare, procesul de lucru asupra acestuia, schema de colaborare a actorilor
implicați și implementarea. De asemenea, în cadrul atelierului au fost anunțați cîștigătorii
apelului privind suportul pentru elaborarea Programului, dintre care 2 orașe din RDC: Ungheni și
Orhei. În cadrul aceluiași eveniment a fost prezentată echipa de facilitatori care va oferi suport
tehnic în elaborarea Programului, pentru orașele cîștigătoare.
La data de 29 mai a avut loc ședința de consultare publică a documentului „Linii Directoare a
revitalizării urbane în Republica Moldova” care are ca scop prezentarea generală a conceptului
de revitalizare în contextul național și identifică cerințele specifice pentru demararea proceselor
de proiectare și execuție a lucrărilor de revitalizare a zonelor urbane. Documentul, de asemenea,
servește ca suport în elaborarea Programelor de Revitalizare urbană.
15
1 echipă de facilitatori identificată;
2 plenipotențiari urbani desemnați.
Scopul proiectului este sporirea cunoștințelor în domeniul afacerilor și politicilor orientate spre
mediu, printre funcționari publici și consilieri de afaceri, astfel încît aceștia să poată oferi
consultanță concretă IMM-urilor în funcție de linia de afaceri. În procesul realizării proiectului
vor fi:
Scopul proiectului este funcționarea mai bună a sistemului de piață în sectoarele și localitățile
selectate, creșterea numărului locurilor de muncă și oferirea venitului net suplimentar pentru
categoriile social vulnerabile ale populației. Durata programului este constituită din 2 faze: faza
de pregătire noiembrie 2018 – august 2019 și faza de implementare septembrie 2019 –
decembrie 2022. Prima fază presupune analiza mai amplă a oportunităților pe piața de muncă și
analiza capacităților întreprinderilor, iar în etapa a doua urmează a fi implementate activitățile
16
identificate în etapa I. Propunerea de proiect urmează a fi depusă pînă pe 7 iulie 2018, iar
rezultatele concursului se vor cunoaște în semestrul II al anului curent.
Printre rezultatele proiectului se enumeră: un nou model de colaborare între părțile interesate
pentru dezvoltarea IMM-urilor; un ecosistem de transformare digitală bazat pe centre de
competență capabile să impulsioneze digitalizarea pentru IMM-urile de producție; îmbunătățirea
centrelor de inovare digitală (DIH) în zonele vizate; infrastructuri, rețele și inițiative-pilot pentru
ecosistemul de transformare digitală.
17
ADR Centru și Universitatea din Galați Dunărea de Jos. Budgetul ADR Centru constituie 43 507
euro, data depunerii fiind 7 mai 2018. Rezultatele concursului vor fi cunoscute la sfîrșitul anului
curent.
2. Creative Hub Anenii Noi Business Center / Centru de afaceri Creative Hub Anenii Noi / East
European Foundation.
Proiectul prevede înființarea și dotarea unui incubator de afaceri (hub) pentru industriile creative
în raionul Anenii Noi. Acesta va fi amplasat în blocul de cămin al liceului raional „A. Straistă”,
(componenta oficii – etapa I). Bugetul total al proiectului constituie 641 500 de lei. Hub-ul se
bazează pe atragerea unor agenți economici din raion, specializați în industrii creative, în primul
rînd în soft/robotică/design/call centre/meșteșugărit.
Printre activitățile care vor fi desfășurate de consiliul raional în vederea susținerii antreprenorilor
se numără: (1) Identificarea noilor parteneri în activitatea rezidenților (printre partenerii deja
identificați, cu care a fost semnat și un acord de colaborare, se numără incubatorul de afaceri
creative din Galați, OpenHUB), (2) Facilitarea participării rezidenților HUB-ului la expozițiile
din țară și străinătate.
3. Establishing of the Regional Center for Consultancy and Certification of Agro-food Products
in Ungheni (RCCC-Agri) / Înființarea Centrului Regional de Consultanță și Certificare a
Produselor Agroalimentare din Ungheni (RCCC-Agri) / Czech Development Agency.
Este un proiect care se află în proces de elaborare. Scopul proiectului constă în crearea Centrului
Regional de Consultanță și Certificare a Produselor Agroalimentare și dotarea cu echipament a
laboratorului colegiului Agroindustrial de la Ungheni pentru a putea efectua certificarea
produselor agroalimentare din regiune. Acțiunile preconizate sînt: echiparea și acreditarea
laboratorului, stabilirea unui Help Desk, conceperea unui website și încheierea parteneriatelor în
domeniul agroalimentar cu actorii regionali.
Rezultate:
18
2.2.2 Analiza dezvoltării potențialului economic în RD Centru
ADR Centru a elaborat la finele anului 2017 (în baza cercetării prin chestionare) o bază de
date cu locaţii - potenţiale şi existente - destinate proiectelor de investiţii, care au ca ţintă RDC.
Această bază de date este deschisă, fiind actualizată periodic.
(link: http://adrcentru.md/category.php?l=ro&idc=564&nod=1&t=/Locatii-pentru-investitori&)
Locaţiile au fost selectate în urma aplicării unor criterii relevante: poziţionarea locaţiei, căile de
acces, tipul de teren, starea locaţiei investiţionale, utilităţile existente, statutul juridic actual,
necesităţile investiţionale etc. Fiecare locaţie conţine o fişă actualizată, informaţie însoţită de cîte
o hartă de localizare. Actualizarea bazei de date se face prin chestionarea şi conlucrarea directă
cu membrii GLRS (Grupul de Lucru Regional Sectorial pentru infrastructura de suport în
afaceri) din cele 13 raioane ale Regiunii.
De asemenea, în baza analizei efectuate, în ianuarie 2018 a fost editată broșura „Potențialul
investițional al RDC”, care conține informații cu privire la cele mai relevante și atractive locații
pentru investitori.
Analiza situației digitalizării IMM-urilor din regiunea Centru (în proces de realizare).
Pentru atragerea surselor de finanțare pe domeniul inovație și transfer tehnologic în RD Centru,
de către specialiștii instituției au fost colectați următorii indicatori, care în perioada următoare
urmează să fie analizați:
a) întreprinderi care dispun de computere personale RDC total/raioane;
b) întreprinderi care dispun de pagina web pe regiune (total)/raioane;
c) nr. computerilor în posesia întreprinderilor și cu acces la Internet, pe regiune
(total)/raioane;
d) cheltuielile întreprinderilor pentru tehnologii informaționale pe regiune (total)/raioane
(mdl) – total:
- cheltuielile întreprinderilor pentru procurarea echipamentului de calcul;
- cheltuielile întreprinderilor pentru procurarea produselor program;
- cheltuielile întreprinderilor pentru proiectări și elaborări de sisteme informatice.
Datorită digitalizării, într-o perioadă foarte scurtă de timp s-au înregistrat progrese imense în
ceea ce priveşte cantitatea de informaţie, capacitatea de depozitare a informaţiilor şi gradul de
prelucrare a ei. Digitalizarea şi informatizarea modifică profund conţinutul tuturor activităţilor
întreprinderilor şi al entităţilor economico-sociale în care acestea se derulează.
Urmare a analizei, vor fi prezentate potențialilor donatori și partenerilor de dezvoltare pentru a
atrage investiții și a susține antreprenoriatul inovativ.
19
Rezultate:
20
network of museums - Tourist Information Centers / Programul Operaţional Comun România -
Republica Moldova 2014-2020”
În cadrul proiectului se vor selecta cele mai reprezentative şi bine amplasate muzee pentru vizite
turistice din 7 Zone turistice regionale, se vor instrui ghizi relevanţi pentru muzee, vor fi
identificate toate obiectele de patrimoniu cultural care vor fi incluse în traseele turistice
dezvoltate de proiect la nivel local, naţional şi transfrontalier etc. În urma activităţilor proiectului
se va crea şi dezvolta o reţea regională de muzee-puncte de infoturism accesibile vizitatorilor
zonelor turistice din RDC cu ghizi instruiţi şi cu materiale demonstrative relevante patrimoniului
cultural. Partenerii proiectului sînt Agenția de Dezvoltare Regională Centru, Asociația de
Dezvoltare a Turismului în Moldova și Asociaţia de Cooperare Transfrontalieră Euroregiunea
„Dunărea de Jos”. Bugetul ADR Centru constituie 56460 euro și a fost depus pe 7 mai 2018.
Rezultatele concursului se vor cunoaște la sfîrșitul anului 2018.
Rezultate:
1 propunere de proiect depusă
21
Aplicant: Consiliul Raional Călărași .
Parteneri : Primăria comunei Săseni; Consiliul Raional Nisporeni; Consiliul Raional Ungheni;
Consiliul Raional Străşeni; Primăria comunei Hîrjăuca; Primăria oraşului Călaraşi; Primăria s.
Ţigăneşti, r. Străşeni; Primăria s. Iurceni, R. Nisporeni; Primăria com. Vărzăreşti, r. Nisporeni.,
Localizarea proiectului: Regiunea de Dezvoltare Centru;
Obiectul general al proiectului: Dezvoltarea economică durabilă şi competitivă a regiunii Centru
(raioanele Străşeni, Nisporeni, Călăraşi, Ungheni);
Suma totală a proiectului: 28 340 316,00 lei;
Durata de implementare a proiectului: 36 luni;
Realizarea activităților de implementare a proiectelor:
- 2 caiete de sarcină elaborate;
- 2 contracte de antrepriză semnate;
- 2 contracte de prestare de servicii semnate;
Organizarea vizitelor de monitorizare:
- Realizate 2 vizite de monitorizare la proiect
Elaborarea rapoartelor de monitorizare:
- 2 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM.
22
- Realizate 2 vizite de monitorizare la proiect
Elaborarea rapoartelor de monitorizare:
- 2 rapoarte cu privire la situația proiectelor în implementare din RDC individuale
elaborate și transmise la MADRM
- 2 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM.
23
8 rapoarte cu privire la monitorizarea valorificării mijloacelor financiare elaborate și
transmise la MADRM cu privire la proiectele din domeniul sporirii atractivității turistice
din RDC;
În urma aprobării bugetului pentru implementarea proiectelor finanțate din FNDR pentru anul
2018, în conformitate cu prevederile anunțului de intenții și planului anual pentru achiziții
publice, pe parcursului primului semestru al anului 2018 au fost organizate și desfășurate 7
proceduri de achiziții publice pentru implementarea proiectelor, dintre care 8 licitații publice
deschise și 1 concurs prin COP, 3 proceduri (licitații) au fost anulate și repetate, motivul
principal fiind necalificarea operatorilor economici. La 4 proceduri, grupul de lucru pentru
achiziții publice a desemnat cîștigători. O procedură este în proces de evaluare a ofertelor. Au
fost semnate contracte în sumă totală de 21 972 312,58 lei.
Tot în această sumă se regăsesc 2 contracte de valoare mică pentru servicii de supraveghere
tehnică a obiectelor de construcții.
Pentru proiectele finanțate de Guvernul Germaniei prin intermediul GIZ, au fost desfășurate 2
proceduri de licitații publice. O procedură a fost anulată din motivul necalificării operatorilor
economici participanți. Au fost semnate 2 contracte, suma totală constituind 3 000 000,00 lei.
În urma inițierii și desfășurării procedurilor de achiziție a serviciilor de proiectare în domeniile
creșterea eficienței energetice și aprovizionarea cu apă și canalizare conform Regulamentului
GIZ Moldova pentru achiziții publice (versiune adaptată la dispozițiile PraG UE), au avut loc 4
proceduri. Pentru serviciile din domeniul EE au fost anulate ambele proceduri din considerentul
că nici un operator economic nu a fost calificat pentru cerințele tehnice solicitate. După
organizarea a 2 proceduri de achiziție a serviciilor de proiectare în domeniul AAC, au fost
desemnați cîștigători pentru toate cele 3 loturi licitate. Suma totală a contractelor constituie
6 788 298,00 MDL. Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) a acceptat lansarea
repetată a procedurii pentru servicii de proiectare în domeniul EE cu noi relaxări în documentația
de atribuire.
Rezultate:
3 contracte de antrepriză semnate;
5 contracte de prestare de servicii semnate;
2 contracte de achiziționare a bunurilor;
7 proceduri de achiziții publice pentru implementarea proiectelor organizate;
8 licitații publice deschise organizate;
1 concurs prin COP organizat.
***
24
Obiectivul specific 3.
Consolidarea unei bune guvernanțe regionale
Măsuri:
3.1 Consolidarea capacităților actorilor locali și regionali responsabili de dezvoltarea regională
3.2 Promovarea potențialului de dezvoltare a RD Centru
3.3 Perfecționarea sistemului de planificare și programare
3.4 Cooperarea cu partenerii de dezvoltare și atragerea investițiilor
26
Atelier de lucru, Eveniment de Brokeraj Internațional cu genericul „Dezvoltarea inovațiilor în
regiuni cu suportul autorităților publice locale”, organizat la 02 februarie 2018, de către Agenția
pentru Inovare și Transfer Tehnologic în cadrul Expoziției naționale „Fabricat în Moldova”, cu
participarea unui reprezentant ADR Centru.
Atelier de lucru, organizat de ADR Centru la 09 februarie 2018, „Inițiative și acțiuni locale
pentru dezvoltarea durabilă. Priorități SGP Moldova” organizate de Programul de Granturi
Mici GEF SGP Moldova în colaborare cu ADR Centru, cu scopul de a consolida parteneriatele
dintre ONG și APL, precum instituții de învățămînt superior, agenți economici etc…, întru
accesare fondurilor SGP Moldova, cu participarea funcționarilor APL și instituții cointeresate
din RDC.
Atelierul de lucru, cu genericul „Achiziții publice transparente și eficiente”, organizat în
perioada 02 – 04 mai 2018, cu suportul Programului de Dezvoltare a Dreptului Comercial
(CLDP) al Departamentului de Comerț al SUA, în cooperare cu Agenția Achizițiilor Publice a
RM și Ministerului Dezvoltării Economice și Comerțului al Ucrainei, cu participarea unui
reprezentant ADR Centru.
Atelier de lucru privind consultarea reprezentanților ADR referitor la crearea platformei de
comunicare pentru membrii CRD și CRS organizat la data de 29 iunie 2018.
Conferința „Dezvoltarea economică locală: modele, experiențe și oportunități” organizată în
cadrul proiectului „Consolidarea dezvoltării economice locale în R. Moldova”, proiect finanțat
de UK aid, cu suportul Guvernului Marii Britanii, organizată la 23 martie 2018. .
Сonferința de încheiere a proiectului SlovakAid „Apeduct magistral pentru localitatea Bardar –
Acces la apă potabilă sănătoasă, îmbunătățire a sănătății publice și administrare durabilă a
sistemului de aprovizionare cu apă” la 05 iunie 2018.
Conferința „Transparența și sustenabilitatea financiară a întreprinderilor de stat în Moldova:
calea sigură spre reformarea administrației publice” organizat de IDIS „Viitorul” cu scopul de a
oferi participanților un schimb de bune practici în domeniul asigurării transparenței (decizionale,
financiare, economice) în activitatea întreprinderilor de stat din R.M., la 26 iunie 2018.
Masă rotundă la nivel regional privind progresele în procesul de elaborare a Planurilor DEL la
16 ianuarie 2018.
Vizita de studiu în or. Brașov România, organizat în cadrul proiectului implementat de către
Clusterul Energie din Biomasă, pentru perioada 25 – 28 aprilie 2018, cu participarea unui
reprezentant ADR Centru.
Forumul de Dezvoltare Slovac în contextul elaborării Strategiei de Dezvoltare si Cooperare
Republicii Slovace cu Republica Moldova pentru perioada 2019-2023, la 26 aprilie 2018, cu
participarea a doi reprezentanți ADR Centru.
Workshop „Marketingul online pentru media. De la strategie la monetizare” din perioada 07-08
mai 2018, cu participarea unui reprezentant ADR Centru.
Workshop în cadrul proiectului „Revitalizare Urbană în Republica Moldova” din data de 11 mai
2018, cu participarea unui reprezentant ADR Centru.
27
Training pentru grupul de lucru în vederea elaborării proiectelor de infrastructură de sprijin în
afaceri, organizat de DFID în perioada 28-29 iunie 2018, cu participarea a doi reprezentanți
ADR Centru.
Rezultate:
10 sesiuni de instruire;
5 ateliere;
1 masă rotundă;
3 conferinţe;
1 vizită peste hotarele țării.
28
unui serviciu durabil și condițiile de obținere a autorizației de folosință specială a apei. De
asemenea, participanții la ședință au formulat o serie de propuneri pentru a fi incluse în Planul de
acțiuni a CRS AAC pentru anul 2018.
La 14 iunie 2018 a avut loc ședința nr.3/2018 a CRS AAC. Potrivit agendei, pe parcursul ședinței
a fost prezentat Raportul privind situația curentă în sectorul AAC în Regiunea Centru, bazată pe
rezultatele chestionarelor completate de APL II și operatorii de servicii AAC, s-a discutat despre
proiectele în domeniul AAC finanțate din Fondul Ecologic Național, despre aspecte juridice ale
procesului de regionalizare a serviciului AAC. De asemenea, în cadrul ședinței a fost prezentat
planul general de aprovizionare cu apă și sanitație în raionul Ialoveni și a fost aprobat Planul de
activitate a CRS AAC pentru anul 2018.
În perioada februarie-martie 2018, în cadrul activității CRS MDS au fost organizate 3 ședințe cu
reprezentanții APL din raioanele Regiunii Centru cu tematica Consultări cu APL privind
modalitățile de susținere pentru depășirea provocărilor din sectorul MDS.
În cadrul fiecărei ședințe, a fost prezentată politica MADRM în domeniul MDS, precum și
obligațiunile APL în implementarea acestei politici. De asemenea, au fost prezentate informații
cu privire la starea actuală în gestionarea deșeurilor în raionale vizate, extrase din studiile de
fezabilitate realizate anterior la nivel central. Astfel, la:
- 16 februarie 2018, a avut loc ședința cu reprezentanții APL din Zona de Management al
Deșeurilor nr. 4 din raioanele Ialoveni și Hîncești.
- 6 martie 2018, a avut loc ședința cu reprezentanții APL din Zona de Management al
Deșeurilor nr. 4 din raioanele Strășeni, Anenii Noi și Dubăsari.
- 13 martie 2018, a avut loc ședința cu reprezentanții APL din Zona de Management al
Deșeurilor nr. 6 din raioanele Orhei, Rezina și Telenești.
În cadrul fiecărei ședințe, participanții au formulat propuneri pentru activitatea ulterioară a CRS
MDS și a altor factori de decizie din domeniu.
La 8 iunie 2018 a avut loc ședința nr. 2/2018 a CRS MDS (a doua ședință de la constituire). În
conformitate cu agenda, în cadrul ședinței a fost prezentat Raportul privind situația curentă în
sectorul MDS în Regiunea Centru. Pe parcursul prezentărilor, s-a vorbit despre infrastructura
gestionării deșeurilor, regionalizarea serviciului, precum și despre aspecte financiare ale MDS.
La sfîrșitul ședinței, participanții au ajuns la concluzia că este nevoie de mai multă comunicare a
tuturor factorilor implicați privind perspectiva MDS în Regiune.
Rezultate:
2 ședințe CRS AAC organizate;
2 procese verbale întocmite (CRS AAC);
1 Plan de activitate anual aprobat (CRS AAC);
1 ședință CRS MDS organizată;
1 proces verbal întocmit (CRS MDS);
3 ședințe de consultare cu APL din 8 raioane ale Regiunii Centru (CRS MDS);
1 Plan de activitate anual elaborat (CRS MDS).
De asemenea, în perioada de raportare a fost început procesul de organizare a vizitei de
documentare în domeniile AAC și MDS în Regiunea Centru - România, planificată pentru
perioada 16-20 iulie 2018. Pentru asigurarea participării membrilor CRS, a specialiștilor delegați
29
în grupurile de suport tehnic și a altor participanți, au fost expediate invitații pentru 30 de
persoane și au fost colectate confirmările de participare.
Planificarea şi utilizarea eficientă a resurselor financiare gestionate
Pe parcursul perioadei de raportare a avut loc planificarea financiară lunară a agenției, în cadrul
căreia au fost identificate sursele și tipurile cheltuielilor operaționale lunare. În acest context au
fost elaborate 6 solicitări financiare lunare. Evidența contabilă și valorificarea mijloacelor
financiare s-a realizat prin transferul mijloacelor băneşti în corespundere cu volumul de lucrări,
servicii, bunuri achiziţionate, inclusiv necesităţile operaționale contractate în strictă concordanță
cu bugetele în vigoare, precum și în baza documentelor confirmative verificate și aprobate,
Controlul şi executarea financiară a proceselor – verbale de recepţie a lucrărilor, serviciilor şi
achiziţionarea de bunuri la implementarea proiectelor din RDC în cadrul ADR Centru în
perioada de raportare.
S-a elaborat devizul estimativ de cheltuieli operaționale ale ADR Centru pentru un an în cadrul
implementării proiectului Gestionarea resurselor de apă pe Nistru (Achiziționarea pompelor de
apă) Dubăsari-Criuleni și devizul estimativ de cheltuieli operaționale ale ADR Centru pe anul
2018 în cadrul implementării proiectului „Îmbunătățirea infrastructurii de apă în Moldova
Centrală” la obiectivul „Extinderea apeductului Chișinău – Strășeni - Călărași finanțat de banca
germană de investiții KFW
30
Rezultate:
1 Raport anual IALS – 14 pe anul 2017, privind salariul și alte plăți efectuate de către
patron în folosul angajaților și impozitul pe venit reținut din aceste plăți către IFS;
1 Raport anual M3, privind cîştigurile salariale şi costul forţei de muncă pe anul 2017
către BNS;
1 Raport privind transportul auto și lungimea drumurilor auto de exploatare pe anul 2017
către BNS;
1 Raport anual 1-BE-privind sursele energetice;
1 Raport FORPRO anual, cu privire la formarea profesională a salariaților pe anul 2017
către BNS;
1 Dare de seamă pe taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule
înmatriculate în Republica Moldova TFD13 pe anul 2017 către Inspectoratuul Fiscal de
Stat;
1 Declarație (forma VEN 12) anuală, privind impozitul pe venit pentru perioada fiscală
2017 către IFS;
1 Situație financiară pentru perioada 01 ianuarie - 31 decembrie al ADR Centru pe anul
2017 către BNS;
2 Rapoarte statistice 1M Munca trimestrial, privind cîștigurile salariale pe tr. I și II anul
2018;
5 Rapoarte lunare IPC 18, privind reținerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare
obligatorie de asistență medicală și a contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii
calculate către IFS;
6 Rapoarte lunare privind soldurile mijloacelor bănești în bănci comerciale către
MADRM;
2 Rapoarte trimestriale privind utilizarea surselor GIZ în cadrul implementării
proiectului, pe perioada 01.10.2017 - 31.12.2017 și 01.01.18-31.03.18 către MADRM;
6 Rapoarte lunare privind valorificarea proiectelor implementate de ADR Centru din
FNDR și din alte surse pe anul 2018;
1 Raport trimestrial privind utilizarea surselor UE în cadrul implementării proiectului, pe
perioada 01.01.18-31.03.18 către GIZ;
1 Raport trimestrial privind consumurile și cheltuielile în Instituție 5CI pe perioada
01.01.18-31.03.18 către BNS;
1 Raport de audit pe perioada anul 2017 și pe anul 2018 trim. I.
31
scopul asigurării unei comunicări eficiente, agenția urmărește diversificarea instrumentelor de
comunicare, utilizîndu-le în dependenţă de publicul-ţintă. De asemenea, sînt întreprinse măsuri
de sporire a interesului societăţii pentru subiectele de dezvoltare regională. În comunicatele
emise de ADR Centru se insistă asupra beneficiilor obținute în urma implementării proiectelor de
dezvoltare regională şi a impactului direct al acestora asupra publicului.
În continuare vor fi depuse eforturi pentru menținerea credibilității publicului din regiune, dar și
pentru a promova agenția și activitățile acesteia în vederea sporirii popularității ei și a creșterii
numărului persoanelor interesate.
Actualizarea paginii Web a ADR Centru
În prima jumătate a anului 2018, pagina electronică oficială a agenției a continuat a fi o sursă de
informare complexă și intens actualizată. Aici pot fi accesate atît informațiile de actualitate, cît și
arhiva noutăților și documentelor plasate de la înființarea agenției și pînă în prezent.
În perioada de referință au fost întreprinse schimbări menite să sporească atractivitatea şi
utilitatea paginii, astfel încît site-ul să fie ușor de accesat și să cuprindă un spectru larg de
informații ce țin de domeniul dezvoltării regionale și al proiectelor implementate de Agenție în
Regiunea de Dezvoltare Centru.
În acest interval de timp au fost operate mai multe modificări:
- actualizarea cromatică a paginii web;
- plasarea a 109 comunicate și informații utile pe pagina oficială;
- schimbarea fotografiilor de fundal;
- modificarea parțială a structurii meniului principal și secundar;
- actualizarea rubricii Calendarul Regiunii, unde sînt plasate informații cu privire la
evenimentele importante desfășurate în toate localitățile Regiunii Centru. Prin această
activitate se urmărește informarea publicului și promovarea evenimentelor de interes
comun, care sînt organizate în Regiunea Centru;
- înnoirea continuă a rubricii Harta interactivă a Proiectelor, ce oferă posibilitatea
vizitatorilor site-ului nostru să acceseze cele mai actuale noutăți cu privire la
implementarea proiectelor din RDC. Sortarea proiectelor după prioritățile și măsurile
prevăzute în Strategia de Dezvoltare Regională Centru, dar și după gradul de
implementare al proiectului ajută vizitatorii paginii web să selecteze informațiile necesare
în timp util. Informaţiile relevante despre proiectele regionale implementate, precum și
despre vizitele la proiecte, sînt plasate la rubrica noutăți, dar cu referință și la Harta
Proiectelor.
Toate aceste modificări, dar și faptul că domeniul dezvoltare regională devine din ce în ce mai
popular în rîndurile publicului larg au condus spre atingerea numărului de 353.000 de accesări a
paginii web în perioada ianuarie - iunie 2018.
Comunicatul de presă este cea mai des întrebuințată formă de exprimare privind desfășurarea
unor evenimente în Regiunea de Dezvoltare Centru. Astfel, după necesitate, pentru fiecare
eveniment au fost elaborate materiale destinate grupului ţintă – invitaţie/notă informativă şi
comunicatul care sumează ideile expuse în cadrul unui eveniment.
32
În perioada de referință au fost elaborate 109 comunicate de presă și note informative, care au
servit drept sursă de informare pentru mass-media națională, locală și regional. Acestea au fost
plasate pe pagina oficială a ADR Centru www.adrcentru.md, pe site-ul www.comunicate.md, dar
și distribuite prin poșta electronica la circa 500 de adrese ale agențiilor de presă, jurnaliștilor și
bloggerilor autohtoni. Toate materialele informative, după importanță și impact, au fost plasate şi
distribuite și pe reţelele de socializare şi informare în masă: www.facebook.com, www.civic.md,
www.scribd.com, www.slideshare.com, www.youtube.com.
De asemenea, aceste materiale, după importanță și interes, au fost expediate APL-urilor, ONG-
urilor din regiune, membrilor CRD Centru, precum și partenerilor agenției.
Printre mijloacele media care s-au arătat interesate de activitatea ADR Centru se numără: Euro
TV, TVMoldova1, Publika TV, RTR Moldova, Canal Regional, AiciTV, MBC Moldova, Radio
Moldova, Radio Europa Liberă, Radio Orhei, Radio Regional Hîncești, ziarul Timpul, Ora
locală, Expresul, www.unimedia.md, www.civic.md, www.ialovenionline.md,
www.stirilocale.md, www.noi.md, www.jurnal.md, www.timpul.md, www.diez.md,
www.radiochisinau.md, www.news.yam.md etc.
Principalele subiecte care au fost mediatizate pe parcursul perioadei de raportare au fost
reprezentate de:
- vizite de lucru și monitorizare, precum și activități realizate în cadrul proiectelor în
implementare;
- obiective construite în cadrul proiectelor;
- vizite de studiu ale colaboratorilor ADR Centru;
- Concursul de propuneri de proiecte 2018-2020;
- întrunirile CRD Centru;
- activitatea ADR Centru – ședințe și vizite de lucru etc;
- activități importante desfășurate în parteneriat cu ADR Centru.
33
vizite la proiecte, sesiuni de informare şi materialele informative distribuite în formă electronică
sau la diverse evenimente.
Elaborarea și publicarea materialelor promoționale
În perioada de referință pe pagina oficială a agenției au fost plasate în timp util toate informațiile
de interes public. Astfel, la începutul anului, la rubrica Planificare și programare
regională/Planuri și rapoarte anuale au fost plasate Raportul de activitate al agenției pentru anul
2017 și Planul de activitate pentru anul 2018. Link-ul cu rubrica respectivă actualizată a fost
partajat și pe contul de facebook al ADR Centru. Persoanele interesate de activitatea agenției pot
consulta atît documentele curente, cît și arhiva rapoartelor și a planurilor agenției începînd cu
anul 2011. De asemenea, la indicația MADRM a fost suplinită rubrica Achiziții publice, cu
plasarea fișierelor ce conțin procesele verbale întocmite în urma efectuării Licitațiilor publice.
Rezultate:
353.000 de accesări a paginii web;
109 comunicate și note informative și expediate la 500 de adrese ale agențiilor de presă;
148 aprecieri în semestrul I, numărul total de aprecieri fiind 1538;
22 de texte de anunțuri;
1 plan și 2 rapoarte de activitate publicate pe site;
broșuri: „Ghid turistic al ADR Centru”; „Potențialul investițional al Regiunii de
Dezvoltare Centru”;
1 model de felicitare cu logo de Paști.
Rezultate:
35
elaborare a PDE, în incinta ADR Centru a fost organizată o masă rotundă la data de 16 ianuarie
2018, unde au fost discutate (1) aspectele necesare a fi întrunite în procesul de elaborare a
planurilor, cît și (2) dificultățile întîlnite de către participanți.
Pînă la moment 3 localități (Cărpineni, Orhei și Strășeni) au prezentat spre consultare proiectele
PDE.
36
În același context, un alt proiect finanțat de GIZ în domeniul îmbunătățirii serviciilor de
aprovizionare cu apă și canalizare, a fost lansat la începutul anului 2018. Proiectul vizează
activități de construcție a apeductelor în orașele Ungheni și Călărași, precum și actualizarea
capitolelor din strategiile de dezvoltare socio-economice locale pe sectorul aprovizionare cu apă
și canalizare.
În cadrul atelierelor organizate de către Grupul de lucru pentru Planificarea Strategică, s-a
discutat avizarea abordării metodologice și etapele de lucru privind actualizarea capitolului „Apă
și canalizare” din cadrul strategiilor de dezvoltare socio-economice locale, consultarea opiniilor
și sugestiilor grupului de lucru privind situația, obiectivele și prioritățile de dezvoltare a
sectorului de apă și canalizare.
Colaborarea cu ADR Senec-Pezinoc, Slovacia în primul semestru al anului curent a fost axată
pe continuarea implementării în parteneriat cu Consiliul Raional Ialoveni a subproiectului
finanțat din sursele SlovakAid „Magistrala de apă Bardar - accesul la apă potabilă calitativă,
îmbunătăţirea sănătăţii cetăţenilor și managementul durabil al rețelei de apă” din cadrul
proiectului „Apeduct magistral pentru localitatea Bardar, Ruseștii Noi (etapa 2) și rețele de
canalizare pentru or. Ialoveni” cu finanțare din FNDR.
Astfel, în luna aprilie a fost organizat seminarul profesional la care au participat primarii
unităților administrative teritoriale care urmează să fie conectate la apeductul magistral din
cadrul lotului I, finanțat de Fondul Național Ecologic, și lot II finanțat de FNDR, precum și
reprezentanți ai întreprinderilor care gestionează serviciul de alimentare cu apă și canalizare din
aceste localități. Au mai participat și experți naționali privind regionalizarea serviciilor de
alimentare cu apă și experți din Slovacia. În cadrul atelierului s-a discutat despre politica
națională de regionalizare a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare, avantajele acesteia, au
fost enumerate toate impedimentele și greutățile care apar în gestionarea serviciului de
alimentare cu apă și canalizare. Pe final, experții au formulat cîteva recomandări care urmează să
fie implementate la nivel de raion.
Conferința de încheiere a proiectului a avut loc pe data de 5 iunie curent în cadrul căreia s-a făcut
o retrospectivă a activităților din cadrul proiectului și enumerate principalele rezultate obținute.
În cadrul ședinței a participat delegația slovacă formată din 6 persoane, reprezentantul MADRM,
președintele raionului Ialoveni, primarii din localitățile care urmează să fie conectate la apeduct
și reprezentanți ai instituțiilor deconcentrate.
37
Cooperarea a fost axată și pe participarea în cadrul apelului pe propuneri de proiecte lansat de
Agenția Internațională de Dezvoltare a Slovaciei (SlovakAid) în perioada 15.03-16.04.2018. În
cadrul acestui concurs în parteneriat cu primăria municipiului Strășeni a fost elaborată și depusă
propunerea de proiect „Support in Development of Waste Water Management in Moldovan
Central Region – Better Waste Water Management Step by Step“ (nr. SAMRS/2018/MD/1/6).
De asemenea, relațiile bilaterale au fost prelungite pentru o perioadă de trei ani prin semnarea pe
data de 6 iunie a Protocolului Adiţional (al doilea) al Memorandumului de înțelegere și
colaborare dintre ADR Centru, Moldova și ADR Senec-Pezinok, Slovacia.
1. Organizarea participării a unui grup de tineri din raionul Strășeni la evenimentul Crosul
Europei, ediția a V-a, dedicat zilei Europei, care a avut loc pe 11 mai 2018 la Alba Iulia,
Romania. În cadrul evenimentului au fost promovate valorile europene, anul patrimoniului
cultural renăscut datorită fondurilor europene, Centrul de informare „Europe Direct” Regiunea
Centru din cadrul ADR Centru, România, care are menirea de a transmite informații cetățenilor
despre impactul sprijinului european prin fondurile nerambursabile etc.
Depunerea în cadrul apelului The EEA and Norway grants fund for regional cooperation anunțat
în perioada 24.01-01.07.2018 a propunerii de proiect DIGITranSys – EEA2CEE - Digital
Transformation Ecosystem - EEA to CEE (vezi măsura 2.2, acțiunea 2.2.2).
Organizarea în parteneriat cu GIZ Moldova a vizitei de studiu în Regiunea Centru (România)
pentru membrii CRS, grupul de suport tehnic și specialiștii Agenției: coordonarea elaborării
agendei, aspectelor logistice etc.
Cooperarea cu Asociația de Cooperare Transfrontalieră „Euroregiunea Dunărea de Jos”
(ACTEDJ) (Galați, România) în perioada de raportare s-a concentrat preponderent pe
participarea în cadrul apelului de propuneri de proiecte din cadrul Programului Operațional
Comun România-Moldova 2014-2020 lansat pe 20 decembrie cu termenul limită pînă pe 7 mai
2018.
38
opportunities by increased knowledge about environmentally driven business a fost depus și în
parteneriat cu administrația regiunii Östergötland din Suedia, fiind partener lider.
Cooperarea cu Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir”, Chișinău a avut loc în cadrul
concursului de propuneri de proiecte Programului Operațional Comun România-Moldova 2014-
2020 prin elaborarea și depunerea a propunerii de proiect Regional „Regional Innovation
Solutions for Sustainable Economic Growth - Innovation Solutions for Sustainable Economic
Growth”, Universitatea fiind partenerul lider.
Cooperarea cu Colegiul Agroindustrial, Ungheni are loc în cadrul oportunității financiare
oferite de Agenția Cehă de Dezvoltare (CheczAid) în contextul elaborării propunerii de proiect
Establishing of the Regional Center for Consultancy and Certification of Agro-food Products in
Ungheni (RCCC-Agri)/Înființarea Centrului Regional de Consultanță și Certificare a Produselor
Agroalimentare din Ungheni (RCCC – Agri).
39
1 propunere de proiect selectată spre finanțare:
10 note conceptuale consultate;
cca 80 consultații unice oferite;
1 eveniment comun organizat.
3.4.2 Identificarea noilor surse de finanțare prin asistența oficială de dezvoltare oferită de
țările partenere
Fondul de Bună Guvernare (FGB) din Moldova - Fondul de Sprijin Strategic, apelul
lansat de Ambasada Marii Britani în perioada 25 ianuarie – 26 februarie 2018.
The EEA and Norway grants fund for regional cooperation anunțat în perioada 24.01 –
01.07.2018
Apel din cadrul programului „Infrastructura socială și eficiență energetică”, martie - mai
2018
Fondul Canadian pentru Inițiative Locale, finanțat de către KfW și implementat de către
FISM pentru localități urbane și rurale, aprilie-mai 2018.
40
Apel de propuneri de proiect pentru procesarea și comercializarea produselor ecologice
2018 în cadrul proiectului „Dezvoltarea agriculturii organice orientate spre export în
Moldova 2016-2018” finanțat de USAID în perioada aprilie - mai
Rezultate:
41